Solat mekanisme stabilkan emosi
Oleh Ahmad El-Muhammady
Islam satu agama yang seimbang dan
manusiawi, kerana menyediakan satu ‘blueprint’ kehidupan seharian yang seimbang
antara kepentingan dunia dan akhirat. Sesungguhnya, Islam tidak melarang
umatnya menikmati kekayaan dunia, kehidupan moden dan teknologi seperti yang
didakwa oleh sesetengah pihak.
Sebaliknya, Islam mengambil jalan
pertengahan atau wasatiyyah antara kedua-dua kepentingan tadi supaya ia dapat
memenuhi fitrah manusiawi dengan baik dan menjalani kehidupan dengan seimbang.
Sebagai seorang yang hidup berpaksikan tauhid, kita memulakan hidup setiap hari
dengan mendengar panggilan azan Subuh sekitar jam 5 pagi: ‘Hayya alal falah’
marilah menuju pada kejayaan dan ‘hayya ala solah’ marilah mendirikan solat.
Jadi, sebenarnya di awal pagi lagi umat Islam ditanam dengan semangat
‘al-falah’ seruan untuk mengejar kejayaan yang dapat dicapai melalui ibadat
solat. Seruan ini dibuat ketika minda dalam kaadaan segar, fikiran masih lagi
kosong daripada pelbagai idea dan masalah, ketika jiwa masih tenang dan fizikal
yang kuat. Ini satu proses ‘mind-setting’ dan pengukuhan yang amat penting
untuk mendepani situasi yang mencabar pada hari itu.
Pengukuhan keimanan
Kemudian, kita mendirikan solat
Subuh. Dalam solat, kita membaca doa iftitah yang di dalamnya mengandungi
‘affirmation of belief’ pengukuhan keimanan melalui lazaf ‘Aku hadapkan wajahku
kepada Tuhan yang mencipta langit dan bumi, dengan lurus dan berserah diri dan
aku bukan golongan orang musyrik.’ Ia juga mengandungi ‘statement of purpose of
life’ iaitu tujuan dan matlamat hidup di dunia ini ‘Sesungguhnya solatku,
ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.’ Begitu juga
‘authentication of identity’ penetapan jatidiri iaitu ‘Tidak ada sekutu
bagi-Nya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagi-Nya dan aku
dari golongan Muslimin.’ Seterusnya kita membaca surah al-Fatihah yang
mengandungi deklarasi dan janji iman pada Allah sebagai Tuhan yang layak
disembah, jalan sepatutnya kita ambil ‘siratal mustaqim’ yang bakal menjadi
panduan dalam hidup kita pada hari itu dan selepasnya. Dalam solat juga kita
mengulangi beberapa bacaan, seperti subhanarabbiyal ‘azim, subhanarabbiyal
a’la, tahiyyat dan sebagainya. Bacaan ini mengandungi pujian pada Tuhan
berhubung kehebatan dan kebesaran-Nya. Mengapa bacaan ini diulang-ulang?
Ulangan dibuat supaya elemen ketuhanan ini menjadi sebati dalam jiwa dan
fikiran kita. Inilah impak ‘the power of repetition’. Sesudah solat, kita
disunatkan berwirid dan berzikir dan diakhiri dengan doa. Dalam doa, kita boleh
memohon apa saja daripada Allah untuk kebaikan di dunia dan akhirat. Selepas
selesai tugas ibadat atau ‘religious obligation’, maka kita akan pergi kerja
dan menunaikan tanggungjawab sosial ‘social obligation’ kita.
Selepas
tujuh jam menjalani kehidupan, kita diseru dengan panggilan azan kedua yang
mengajak kita pada kejayaan dan solat sekitar jam 1 tengah hari. Bila mendengar
azan, kita dituntut menghentikan segala kerja, berwuduk dan menunaikan solat
Zuhur. Air sembahyang bukan saja dapat menyegarkan diri, bahkan ia menggugurkan
dosa-dosa kecil yang dilakukan pada hari itu. Ini proses ‘recharging’ jiwa dan
fizikal kita yang layu selepas menjalani kehidupan dan ‘stress’ selama tujuh
jam. Proses ‘recharging’ ini amat perlu untuk memperkasakan iman kita dan
‘resetting’ niat, tujuan, matlamat hidup supaya kita lebih berkesan dalam
pelaksanaan tugas. Di dalam solat Zuhur ini, kita mengulangi deklarasi dan
penyaksian yang dibuat dalam solat Subuh tadi.
Justeru, kalau kita menghadapi hari yang penuh tekanan dan ‘stress’ kerana
masalah di tempat kerja dan hidup, maka solat akan memberikan kekuatan untuk
menghadapinya dengan tenang dan berani. Apatah lagi dalam solat ini kita banyak
membaca ayat al-Qur’an dan ingatan pada Allah. Sesungguhnya, ia dapat mengawal
‘stress’ dan menjadi lebih yakin untuk menghadapi dunia yang mencabar itu.
selepas solat Zuhur, kita menerukan kerja dan tugasan seperti biasa.
Sekitar jam 4 petang, sekali lagi kita diseru berehat dan mendirikan solat
Asar. Dalam solat ini, kita mengulangi bacaan yang sama dibaca dalam solat
Subuh dan Zuhur tadi. Jadi, selepas empat jam bekerja, kita disuruh ‘recharge’
balik iman dan emosi kita. Kita disuruh berehat dan ‘refocus’ tujuan hidup dan
identiti diri kita. Jadi, ibadat solat ini menjadikan kita sentiasa segar dan
stabil dari segi fikiran, emosi dan rohaninya.
Di waktu
petang pula, kita digalakkan berzikir, bertahmid dan berwirid. Aktiviti ini
boleh dilakukan di mana saja kecuali di tempat yang diharamkan seperti tandas.
Ia boleh dilakukan dalam kereta ketika balik kerja, sedang menunggu bas, LRT
atau ERL untuk balik ke rumah. Allah berfirman, ‘Wahai orang yang beriman,
ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan zikir yang sebanyak-banyaknya. Dan
bertasbihlah kepadanya waktu pagi dan petang.’ (al-Ahzab, 41-42) Bila menjelang
senja, azan akan berkumandang sekali lagi pada jam 7 malam menandakan tibanya
waktu Maghrib. Sekali kita diseru untuk mengadap Ilahi untuk ‘recharge’ iman,
emosi, fikiran dan rohani kita. Jadi, bagi seorang Muslim, kedatangan malam
disambut dengan ibadat dan mendekati diri pada Tuhannya seperti datangnya hari
siang tadi. Akhir sekali, pada jam 8.38 malam, kita akan mendengar azan Isyak
yang menjadi penutup pada hari itu.
Jadi, inilah jadual tetap bagi seorang Muslim yang perlu dilakukan dari awal hingga akhir umurnya. Mengapa ia tidak berubah? Hakikatnya, dunia dan emosi kita tidak stabil dan sentiasa berubah-ubah. Perubahan politik yang sedang berlaku pada hari ini misalnya, boleh menyebabkan tekanan dan ‘tension’ pada sesetengah individu. Di tambah pula dengan pelbagai tekanan dan desakan hidup yang semakin meningkat. Ia boleh menghilangkan kewarasan akal dan kawalan diri. Solat mekanisme untuk menstabilkan emosi dan hidup kita. Maknanya, walaupun dunia ini terumbang-ambing sekalipun, kita tidak mudah hilang punca dan sentiasa berpegang pada nilai dan prinsip yang dibina dalam ibadat solat.
Kesimpulannya,
marilah kita sama-sama melaksanakan tugas ini dengan penuh ikhlas,
bersungguh-sungguh, dan sempurna supaya kita boleh mencapai kejayaan hakiki
yang disebutkan dalam al-Quran itu, iaitu kejayaan di dunia dan akhirat.
Wallahua’lam.
Artikel ini disiarkan pada : 2014/08/15
Setiap waktu solat yg
ditetapkan oleh Allah adalah cara untuk kita ‘recharge’ balik iman, emosi,
fikiran dan rohani kita setelah beberapa jam menyibukkan diri dengan perihal
dunia. Sekiranya kita dalami maksud sebenar apa yang kita baca dalam solat,
sedar akan niat sebenar kita dilahirkan kedunia pasti kita akan terhindar dari
melakukan dosa. Sebenarnnya inilah jadual tetap bagi seorang Muslim yang perlu
dilakukan dari awal hingga akhir umurnya. Marilah kita sama-sama perbaharui
solat kita dengan hati yang ikhlas, jiwa yang kusyuk, serta tertip. Sekiranya
dulu kita solat dengan hanya membaca surah mukadam, kini kita cuba tingkatkan dengan bacaan
surah al-quran. Sekiranya dulu kita tidak tahu maksud bacaan dalam
solat, hari ini kita cuba hafal dan ambil tahu maksud dari bacaan kita. Andai
kata Allah meminjamkan nyawa kita selama 60 tahun, adakah selama hayat
kita itu kita hanya mampu solat dengan keadaan yang sama, surah yang sama,
tanpa ada ‘pembaharuan’ dari segi kualiti solat? Marilah sama-sama kita
tingkatkan kualiti solat kita sebagaimana kita mahu meningkatkan kualiti hidup
kita. InsyaAllah..
No comments:
Post a Comment